čtvrtek 23. dubna 2009

Neefektivní Mark, Efektivní marketing

To, čeho jsem se při zakládání blogu obával, se stalo skutečností a na psaní něčeho zajímavého mi kvůli práci opravdu nezbývá moc času. Časem se to pokusím napravit, mezitím si můžete přečíst články od mých kolegů z Active Partners na http://www.efektivnimarketing.cz

Jedná se o náš nově spuštěný projekt, feel free to comment:)

pondělí 23. února 2009

Destinační marketing


Manažeři destinací, hotelů, areálů, poskytovatelů zábavy a sportu v českém turistickém průmyslu jsou stále více nuceni přemýšlet co udělat, aby udrželi své tržby na úrovních, na které byli zvyklí v minulých letech. Toto platí více než kde jinde o Praze, která je a byla jasnou turistickou dominantou. I v turistickém průmyslu platí to, o čem se již v reklamě a marketingu mluví dlouho, že tzv. šeptanda nebo chcete-li word-of-mouth funguje lépe, než kterákoli reklama.

Praha již není v trendu

Když jsem se ptal na názor mého učitele angličtiny, který je v každodenním styku s turisty v Praze, bylo mi řečeno, že šeptanda o Praze je nyní postavená tak, že Praha je pořád magická, nicméně pro pragmatičtější návštěvníky, kteří navíc již v Praze byli je poměrně drahá a za tu cenu postrádá adekvátní služby. Z pohledu zábavy začínají Prahu zastiňovat jiná města, jako Kyjev nebo Riga.

Dobrý potenciál regionů

Na každoročních setkáních v rámci Tourfilmu, který naše komunikační skupina pravidelně pořádá mám stále lepší pocit z připravenosti regionů nalákat návštěvníky. Na rozdíl od Prahy musí lidé v regionech mnohem více pracovat na tom, aby turisty získali. Pracují s méně atraktivními lokalitami, bojují se špatnou infrastrukturou a přesto dosahují výsledků. Proto se dá říci, že jsou vlastně lépe připraveni.

Příležitosti pro ČR

Když se řekne destinační marketing, slyšíme hesla, jako nabídnout služby s přidanou hodnotou, lépe pochopit zákazníka, jít s trendem. Málokdy jsou však slyšet konkrétní uchopitelné strategie či taktiky. Při tvorbě radiového spotu, který měl za cíl přilákat Švédské turisty do ČR jsme v naší agentuře identifikovali následující příležitosti:

ČR je zemí sportovců, skoro každý den nabízí ve všech regionech fotbalová, hokejová či jiná utkání a klání. Tato jsou téměř vždy za nízké ceny, avšak se skvělou atmosférou, při které turista pozná skutečnou kulturu země (ne pouze tu proklamovanou kulturu klasické hudby a folkloru, která je chybně plošně propagována, ale určena úzké cílové skupině).

ČR je zemí svobody: Náboženské, politické, názorové, kulturní. Ještě pořád není naše země svázána pravidly, na které jsou lidé zvyklí v západních demokraciích, navíc nabízí zajímavý kontrast bývalé postsovětské kultury a architektury spolu s nově vznikající konzumní multikulturelní společností. Parciální příležitostí této kategorie je cestování vlakem. ČR má úžasnou síť lokálek, zapadlých nádraží, která se již v podstatě svým standardem nehodí pro normální dopravu, ovšem pro turismus je ideálním celorepublikovým technickým a někdy i lidským skanzenem.

ČR nabízí úchvatnou a pestrou krajinu v mikrolokalitách, které lze prozkoumat během jednoho nebo dvou dnů. Každá z lokalit je jiná, má své kouzlo, nabízí skvělou infrastrukturu značených stezek.

Začínáme...

Tak začínáme... Každý týden (zbožné přání, přece jenom práce je pořád dost) by se tady měly objevovat horké novinky z reklamy a marketingu. Tu a tam vás asi neušetřím i vlastního názoru na věc, nečekejte jenom tupé repastování zajímavých linků:)
První článek přijde už brzy, doufejme že vás zaujme natolik abyste se sem ještě někdy vrátili:)

Mark